Logotype Yrkeshögskolan

Musikinstitutet siktar på att förbereda framtidens ljud- och musikmakare

Med ny teknik samt 15 st helt nybyggda musikstudios, varav 2 st Dolby Atmos studios och en inspelningsstudio, så sprids ryktet snabbt om den här utbildningen landet runt.

Utbildningen startades hösten 2022 med 20 studerande och nu är det två klasser på 40 studerande. Utbildningen kombinerar teknisk kunskap, musikskapande samt entreprenörskap mot olika format och medier. Utöver den traditionella producentrollen och låtskrivare mot musikbranschen är även utbildningen anpassad till musikskapande mot TV-, film- och datorspelsbranschen. Den står redo för utmaningarna med AI och följer nyfiket nya områden för ljud- och musikläggning. Lägg dessutom till att de får kunskap kring musikrättigheter och entreprenörskap så startar flertalet sina egna företag under utbildningen för att stå sig redo att påbörja riktiga uppdrag redan under sista terminen.

”Utan att egentligen inte ha marknadsfört utbildningen något märkvärdigt ser vi att fler företag och organisationer inom både musik- och mediabranschen är nyfikna på oss samtidigt som personer hör av sig och vill studera här. Våra studerande har tillgång till våra studios 24/7 och många genomför uppdrag samt LIA härifrån då våra lokaler följer så pass bra teknisk standard och mer därtill”, skriver Fredrik Krobbe Fernström.

Teamet som ger de studerande denna grundläggande utbildning på Musikinstitutet är utbildningsledaren Albin Norling och utbildarna Ingemar Åberg samt Fredrik Krobbe Fernström. Tillsammans har de mångårig kunskap nationellt tillika internationellt bl.a. i musikproduktion, låtskrivande, komposition mot all media, musikrättigheter, marknadsföring och entreprenörskap.