Logotype Yrkeshögskolan

Inför skolstart

Yrkeshögskolan Jönköping har skolstarter två gånger per år. Vissa utbildningar startar på hösten och andra på våren. När vi har antagit dig till utbildningen skickar vi ett antagningsbesked till dig. För att säkra din plats i utbildningen behöver du tacka JA till platsen.

Veckan innan skolan startar behöver du skapa ett användarkonto hos JU (Jönköping University) samt registrera dig till terminens kurser i Ladok. Inför registreringen kommer du att få ett e-postmeddelande med instruktioner. (Gäller utbildningar med JU som huvudman).

Inför varje ny termin behöver du som läser utbildningar med JU som huvudman logga in på Ladok och registrera dig för kommande kurser (gäller ej Trafiklärare samt Ljud- och musikproducent). Detta kan göras innan terminen börjar. Detta innebär att du registreras för den terminen. Utbildningsledaren registrerar också vilka som påbörjar en termin. Gällande hur du registrerar dig på CSN så kolla på deras hemsida / "Mina sidor".

Ska du söka CSN?

Vi rekommenderar dig som söker CSN att ansöka för båda terminerna på en gång. Alltså ett helt läsår. Samtliga studier är heltid (100%).

Omställningsstudiestöd

Bredda din kompetens och bli mer attraktiv på arbets­­marknaden - med 80% av din lön under studietiden.

Det nya omställnings­­studiestödet är till för dig som är mitt i arbetslivet och vill bredda din kompetens så att du blir mer attraktiv på arbets­­marknaden - med 80% av din lön under studietiden.

Omställningsstödet består av både bidrag och lån, du kan välja om du vill ha båda eller endast bidrag. Bidraget motsvarar 80% av din tidigare lön, upp till ett maxbelopp. Om du kommer upp i maxbeloppet men vill ha mer pengar kan du fylla på med studielån. Du kan få stödet i 44 veckor, men längre om du studerar på deltid. Om du vill att veckorna med omställningsstudiestöd ska räcka längre kan du välja att ta ut mindre omställningsstudiestöd än din studietakt.

Det gäller för studier som påbörjas från och med den 1 januari 2023, men i vissa fall går det att få omställningsstudiestöd för utbildningar som redan är påbörjade.

Läs mer om omställningstudiestöd på csn.se

Reservplats

Har du fått besked om att ansökan har stängt eller att du står på reservplats? När vi fått besked från de som tackar ja till sin plats i första antagningen finns det möjlighet att erbjuda reservplatser. Vi uppmanar dig därför att kontakta respektive utbildningsledare efter uppropet för att få besked om lediga platser. Samma sak gäller dig som bara vill läsa någon enstaka kurs för att exempelvis få behörighet inför olika branschcertifikat.

Utrustning

Som studerande på Yrkeshögskolan förväntas du ha en bärbar dator av standardmodell. Programvaror som officepaket tillhandahålls av JU och kommunen.