Studera och få 80% av din lön

Bredda din kompetens och bli mer attraktiv på arbets­­marknaden - med 80% av din lön under studietiden.

Det nya omställnings­­studiestödet är till för dig som är mitt i arbetslivet och vill bredda din kompetens så att du blir mer attraktiv på arbets­­marknaden - med 80% av din lön under studietiden.

Omställningsstödet består av både bidrag och lån, du kan välja om du vill ha båda eller endast bidrag. Bidraget motsvarar 80% av din tidigare lön, upp till ett maxbelopp. Om du kommer upp i maxbeloppet men vill ha mer pengar kan du fylla på med studielån. Du kan få stödet i 44 veckor, men längre om du studerar på deltid. Om du vill att veckorna med omställningsstudiestöd ska räcka längre kan du välja att ta ut mindre omställningsstudiestöd än din studietakt.

Det gäller för studier som påbörjas från och med den 1 januari 2023, men i vissa fall går det att få omställningsstudiestöd för utbildningar som redan är påbörjade.

Läs mer om detta på csn.se Länk till annan webbplats.