VA-projektör, 300 Yhp

Behovet av uppdaterad kompetens inom vatten och avlopp är stort. Sverige behöver ett förnyat VA-nät samtidigt som ny infrastruktur och nybyggnationer ökar efterfrågan på välutbildade VA-projektörer. Den här utbildningen har tagits fram i nära samarbete med branschen för att möta framtidens behov.

Utbildningen förbereder dig för en roll som projektör och projektledare av VA projekt. Du får bland annat lära dig hur du vid projektering ska rita, projektera och fram ritningsunderlag i CAD samt hantera hur geoteknik och geohydrologi påverkar projektens förutsättningar. Du får också öva på att utföra dimensionering efter aktuella riktlinjer samt att förstå hur ett förfrågningsunderlag tas fram med hjälp av AMA. Fokus finns också på yrkesrollen som projektledare och individens och gruppens påverkan på arbetsmiljön. Du får lära dig hur man upprättar en arbetsmiljöplan och vilka ansvarsområden projektören och projektledaren har i anknytning till det.

Under utbildningen får du också kunskap om olika upphandlingsformer, entreprenad- och VA juridik samt om metoder för underhållsplanering och drift av olika VA system. Du får också lära dig om kvalitetsledningssystem och miljöfrågor relaterade till VA projektering.

Hållbarhet är en röd tråd och du kommer att få lära dig om blågrön dagvatten- och skyfallshantering utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Våra yrkesutbildningar lägger stor vikt vid praktiska färdigheter och målet är att du ska vara väl förberedd för ditt kommande yrke och kunna få rätt arbete direkt efter utbildningen. Därför består 25 procent av utbildningen av praktik i form av LIA (Lärande i arbete) ute på ett eller flera företag. Det ger dig möjlighet att direkt få testa dina nyförvärvade kunskaper i verkligheten, samtidigt som du får viktiga kontakter i branschen.

Utbildningen är på distans med totalt 12 fysiska träffar.

5 Yhp (yrkeshögskolepoäng) motsvarar en veckas heltidsstudier.

• Branschkunskap samt projektledning, 25 Yhp
  • Bygghandlingar och regelverk, 25 Yhp
  • Dimensionering av VA-system, 25 Yhp
  • Examensarbete, 25 Yhp
  • Hållbar anläggningsteknik och utförandemetoder, 25 Yhp
  • Kvalitetsteknik och arbetsmiljö, 25 Yhp
  • LIA 1, 25 Yhp
  • LIA 2, 50 Yhp
  • VA-projektering 1, 25 Yhp
  • VA-projektering 2, 25 Yhp
  • VA-system, 25 Yhp

Särskilda kunskaper
Godkända betyg (E/3/G) eller dokumenterade kunskaper eller erfarenheter som motsvarar följande kurser:

• Matematik 2

Vill du veta mer? Kontakta ansvarig utbildningsledare, Elisabeth Berglund.

Elisabeth Berglund
E-post: elisabeth.berglund@jonkoping.se

• Start Vecka 35
  • Ansökan öppnar 15 Mars
  • Längd 1,5 år
  • YH-Poäng 300 Yhp
  • Studieform Distans
  • Antal träffar 12
  • Platser 20
  • Adress Vasavägen 6, Jönköping
  • Examen Yrkeshögskoleexamen
  • Huvudman Jönköping University

sara

Jag tycker det bästa är allt som jag fick lära mig under mina år på YJ."

Sara, tidigare studerande

Vill du veta mer? Kontakta ansvarig utbildningsledare, Elisabeth Berglund.

Elisabeth Berglund
E-post: elisabeth.berglund@jonkoping.se

Intresseanmälan

Är du intresserad? Skicka in en intresseanmälan så får du mer information och ett mail när ansökan öppnar.