VA-projektör, 200 Yhp

• 300 Yhp
  • Start hösten 2023
  • Ansökan öppnar våren 2023

Behovet av uppdaterad kompetens inom vatten och avlopp är stort. Sverige behöver ett förnyat VA-nät samtidigt som ny infrastruktur och nybyggnationer ökar efterfrågan på välutbildade VA-projektörer. Den här utbildningen har tagits fram i nära samarbete med branschen för att möta framtidens behov.

Utbildningen vänder sig till dig som har en gymnasieexamen eller arbetslivserfarenhet från bygg- och anläggning eller entreprenad. Utbildningen ger dig kompetensen att beräkna, projektera och dimensionera både större och mindre VA-anläggningar samt att göra underhållsplanering. Du kommer att jobba med att ta fram modeller, ritningar och tekniska beskrivningar för de olika projekten och du lär dig också att projektleda samt att kvalitets- och miljösäkra anläggningarna. Utbildningen har erfarna föreläsare från branschen och föreläsningarna varvas med praktiska övningar.

Vägar av Johnér Bildbyrå AB.

Utbildningen har skräddarsytts i samarbete med branschen för att möte företagens behov. I utbildningens ledningsgrupp ingår bland annat Jönköpings kommun, Värnamo Energi AB och WSP.

Under utbildningen får du praktisera ute på ett företag. Efter avslutad utbildning kan du jobba som VA-projektör, CAD-samordnare, Ledningssamordnare, Arbetsledare inom mark och anläggning eller som teknikkonsult.

JTH - Tekniska Högskolan i Jönköping

Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH) är huvudman och ansvarig utbildningsanordnare för den här utbildningen. Utbildningen genomförs i samarbete med Yrkeshögskolan i Jönköping, Jönköpings kommun.

När du söker till en yrkeshögskoleutbildning, tar vi inte bara hänsyn till dina formella meriter som examen och betyg. Din erfarenhet och personliga drivkraft har stor betydelse och därför har vi möjlighet att bevilja en studieplats även till dig som inte har formell behörighet. Vi gör då en individuell bedömning av dina yrkeserfarenheter och din förmåga att genomföra utbildningen. Därför är det alltid en fördel att begära kompetenskartläggning när du söker utbildnignen och skicka in arbetsintyg.

Vill du veta mer? Kontakta ansvarig utbildningsledare, Elisabeth Berglund.

Elisabeth Berglund
E-post: elisabeth.berglund@jonkoping.se