Logotype Yrkeshögskolan

Varför valde Jennifer Elkraft?

Vad tycker hon är det bästa med studierna och yrkesrollen?

Hur kom det sig att du valde Elkraftingenjör på YJ?
Först hade jag tänkt att läsa till automation- och robotingenjör på YJ. Det är en utbildning som jag har hört mycket gott om och har även några bekanta som har gått den. Sen började jag för skojs skull kolla vad det mer fanns för elrelaterade utbildningar och hittade då elkraftingenjörsutbildningen. Det var ett svårt val vilken jag skulle gå för jag tyckte båda lät väldigt intressanta, men magen sa elkraftingenjör och så blev det och det har jag aldrig ångrat!

Det bästa med dina studier?
Jag skulle säga att det är att utbildningen är väldigt bred och du lägger ribban själv. Du kan lära dig hur mycket som helst om du har ambitionerna. Våra föreläsare är väldigt hjälpsamma på vägen och gör allt de kan för att du ska lära dig så mycket som du kan och vill.

När du började; hade du några farhågor eller kände dig osäker inför något som du nu hanterat eller att det inte var så?
När jag började på utbildningen hade jag inte varit i kontakt med verken infällda elinstallationer eller kraftnät. Eftersom jag läste elprogrammet med inriktning automation på gymnasiet och sedan började jag jobba som automationselektriker så var jag lite nervös för att jag inte skulle ha de rätta kunskaperna som man hade haft om man hade jobbat som installationselektriker.
Men när jag sedan började läsa utbildningen så var det inga problem alls.

Vilka tycker du den här utbildningen passar för?
Alla som har ett intresse för el och kanske specifikt kraft skulle jag säga. Man får en bred el-kunskap av utbildningen som man har nytta av vad man än kommer jobba med efteråt.
En fördel är om du har jobbat med någon form av el tidigare.

Vad ser du fram emot?
Jag ser fram emot att se hur utvecklingen inom el ser ut. Bara de senaste 30 åren har det skett en utveckling i stormsteg och jag tror inte vi är klara än.
Det ska även bli intressant att följa hur vi ska lösa energibehovet i världen och vilka energiresurser vi kommer att använda oss av. Och förhoppningsvis kommer jag att få vara en del av utvecklingen.

Berätta gärna något om din bakgrund.
På gymnasiet läste jag el- och energiprogrammet i Vetlanda med inriktning automation. Började sedan jobba på som automationselektriker en industri med 290 maskiner av olika storlekar, funktion och tillverkningsår.